Håll koll på SEO när du driver din företagssida

Om du driver en företagssida vill du säkerligen locka så många besökare som möjligt. Därför är det klokt att lära sig mer om SEO. Här kan du läsa mer om fördelarna med att använda sig av SEO när du skapar textinnehåll på din hemsida.

Har du inte koll på SEO när du startar din hemsida behöver du inte misströsta, det finns hjälp att få. Du kan till exempel anmäla dig till en skola om SEO där du får all nödvändig information för att öka din trafik. Sedan kan du implementera det du lär dig på din egen hemsida.

Vad är SEO?

SEO eller sökmotoroptimering som det egentligen heter är en rad aktiviteter som ökar din synlighet i sökmotorer. Vi människor har en tendens att bara kolla de första länkarna när vi söker efter något på Google eller i en annan sökmotor. Om din webbsida ligger långt bak bland träffarna kommer du ha väldigt svårt att få besökare till hemsidan. Det kommer i sin tur göra det svårare för potentiella kunder att hitta ditt företag.

Fördelar med att använda SEO

Det finns flera fördelar med att SEO optimera din företagssajt. Några av dessa är:

  • Du får fler organiska besökare
  • Du kommer rankas högre upp bland sökresultaten
  • Du kan konvertera dina besökare till kunder och öka din vinst

Så använder du SEO

Det finns en vanlig uppfattning om att SEO endast handlar om nyckelord. Det är en del av SEO men det är inte allt. Om du ska optimera din hemsida bör du först och främst ha hög kvalitet på allt ditt innehåll. Ta hjälp att skriva innehållet om du inte hinner göra det själv. Sedan måste du också välja rätt sökord. Det finns många bra verktyg du kan använda på nätet för det ändamålet.

Något annat som är bra att göra är att skapa landningsidor. Det handlar alltså om att få besökaren att landa. Här har du chansen att berätta mer om företaget och vad som gör just ditt företag unikt. Det ska även finnas någon call-to-action som får din besökare att agera.