Vare sig du jobbar heltid som influencer eller har det som en extra inkomstkälla vid sidan av finns det mycket du behöver ha koll på. I den här artikeln kan du läsa om grunderna som gäller för marknadsföring i sociala medier, samt vilka inkomstkällor du ska deklarera.
Att hitta ett vadderat kuvert med en ny produkt att göra reklam för i brevlådan är inget ovanligt i en influencers vardag. Syftet är förstås att influencern ska testa produkten ifråga, bilda sig en uppfattning om den och sedan börja formulera innehåll för att sälja den. För några år sedan var det fullt möjligt att blogga om olika produkter och tjänster som om de bara var självklara inslag i din vardag. Om du tjänade pengar på att skriva om produkterna och tjänsterna spelade ingen roll. Även om det egentligen, rent juridiskt, aldrig varit så enkelt var det så det fungerade i praktiken. Fram till att det började uppmärksammas.
Reglerna har blivit tydligare – reklaminlägg måste märkas ut tydligt
En del experter menar att influencers fortfarande granskas i för liten utsträckning sett till hur stort inflytande många av dem har. Trots det har det blivit mycket svårare att kringgå svenska regler för marknadsföring. År 2019 skedde till exempel en massanmälan av influencers med syftet att klargöra vilka regler som gäller. Framför allt handlade det om att reda ut vad som är att betrakta som smygreklam och vad som inte är det. Ett år senare är reglerna fortfarande otydliga i vissa fall, men med tanke på att många influencers fälldes av Reklamombudsmannen har ett klimat som tidigare var ”vilda västern” stramats åt något. Det bästa förfarandet för dig som annonserar om olika produkter i sociala medier och på nätet är därför att vara tydlig med när du potentiellt kan tjäna pengar på innehållet. Det är helt enkelt bättre att du är på den säkra sidan.
Inkomster som influencer – ofta många inkomstkällor
En ny internetbaserad ekonomi har lett till många tveksamheter och frågor. Om du jobbar som någon typ av influencer är chansen hög att du får dina inkomster från många olika kanaler. Det kan till exempel röra sig om donationer, prenumerationsintäkter, sponsorpengar och annat. I det avseendet är det viktigt att komma ihåg att alla de här inkomstkällorna räknas som beskattningsbara inkomster. Du måste med andra ord deklarera och betala skatt för dem alla.
Alla produkter du får är beskattningsbara
Produkter eller pengar som du får av företag som du ska marknadsföra räknas som lön. I det förstnämnda fallet gäller att du räknar produktens värde som lön. Hur dras då skatten på produkten kanske du frågar dig? Tyvärr är det i nuläget inte bättre än att produktens värde förvandlas till kvarskatt som du får betala på inkomstskatten. Ett bra tips för en influencer är därför att du hela tiden har koll på det samlade värdet av produkterna du får och betalar in värdet av dem som kvarskatt löpande. Den som jobbat som egenföretagare eller frilansare lär sig fördelen med detta – på det snälla eller hårda sättet (i form av en, i värsta fall, rejäl skattesmäll i slutskattebeskedet).