Nya sätt att marknadsföra sig kommer hela tiden och ett av de senaste är influencer marketing. Vad innebär det egentligen och hur använder du dig av det?
Influencers är ett begrepp som omfattar personer som har byggt sitt företag kring sig själva som varumärke. Detta innebär att dessa personer har stort inflytande på deras följare och dessa är även konsumenter. Eftersom de har många följare går det att nå ut till många personer samtidigt och det gynnar både influencers och företaget som vill använda deras publik. Som influencer är personen i fråga blottad och delar mycket privat, detta gör att de dessutom utstrålar pålitlighet.
Hur influencers används i marknadsföring
Om du vill börja använda influencers i din marknadsföring är det smart att höra av sig till ett företag som har kontakt med flera olika profiler. På så sätt kommer du att hitta en influencer som passar för din bransch och som har följare i rätt målgrupp. Företaget som du kontaktar har dessutom koll på vilka kanaler du ska synas i för att få ut bästa resultat av samarbetet.
När första kontakten har skapats och kommer influencers skapa det innehåll ni kommit överens om och du kommer sedan få godkänna detta innan det publiceras live. Influencern ska få ge sin egna touch på materialet för att passa sina följare men också för att du som säljer produkten eller tjänsten ska känna att det symboliserar företaget.
Genom att samarbetet görs av influencern själv kommer det passa in i deras dagliga flöde och se naturligt ut. Det kommer kännas trovärdigt för deras följare eftersom influencern i fråga kommer att få möjligheten att sätta sin egna nisch på det kreativa innehållet.