Därför ska du satsa på traditionella marknadsföringsmetoder

Att hitta rätt marknadsföringskanaler för företaget är inte helt enkelt men det går. Genom att välja rätt metoder och kanaler kan marknadsföringen ge oanade effekter. En effektiv kombination är att använda traditionella metoder tillsammans med digitala kanaler.

Det är inte alltid lätt att veta vilken väg du ska ta när det kommer till marknadsföring. Det finns oändligt många alternativ och det är en djungel att navigera i. Det är många företag som väljer att enbart satsa på digital marknadsföring. Men att helt välja bort traditionell marknadsföring är inte alltid ett bra val. Allt från broschyrställ i företagets lokaler och flaggor utanför till att synas i tidningen eller höras i radio kan ha en enorm positiv inverkan på företaget. Ett tips är att köpa ett broschyrställ från Displayexperten för att enklare få ut broschyrerna till kunderna. Du kan få ett broschyrställ helt skräddarsytt efter dina företagsbehov.

Från samma ställe kan du även köpa andra användbara produkter för att marknadsföra företaget på ett mer traditionellt sätt. Exempelvis finns även skyltar, etiketthållare, golvreklam och mycket mer. Människor exponeras varje dag för olika saker och att synas i sådana sammanhang kan ha stor effekt.

Marknadsföring som når många människor

Traditionell marknadsföring handlar kort sagt om att använda metoder som användes innan internet såg dagens ljus. Det är oftast kall marknadsföring som handlar om att sprida ett budskap till alla för att kunna väcka ett intresse. Det är alltså marknadsföring som ska väcka uppmärksamhet oavsett om mottagaren tillhör företagets målgrupp eller inte.

Traditionell marknadsföring är:

  • Trycksaker
  • Tv-reklam
  • Radio-reklam
  • Skyltar i olika sammanhang
  • Annonser i papperstidningar
  • Kalla samtal
  • Stripead bil

Prioritera rätt kanaler

Det allra första du ska göra oavsett ditt val av marknadsföringsmetod är att definiera syftet. Fråga dig varför du ska annonsera och lägg sedan upp en plan. Tänk även på att sätta en rimlig nivå på budgeten när det kommer till marknadsföring. Nästa steg är att välja vilka kanaler som du ska synas i, när och hur. Det bör vara en grundläggande strategi för att stärka ditt företags varumärke. Du måste prioritera när det kommer till marknadsföringskanaler. Initialt kan det kännas som att du behöver finnas och synas överallt men det är viktigare att fokusera på kanalerna som verkligen ger resultat. Tänk även på att alltid vara tydlig i annonserna och reklamen.

Marknadsföring i företagets lokaler

Om du har en lokal där kunderna kommer på besök är det viktigt att ha olika broschyrer framme och andra saker för att lyfta företaget lite extra. Det finns skyltar och flaggor du kan ha utanför lokalen och innovativa ställ för broschyrer och andra trycksaker i entrén. Det är en marknadsföringsinsats som du gör en gång och sedan finns den där. Komplettera sedan med andra metoder.

Digital marknadsföring

För att du ska få bäst effekt av marknadsföringen är det dock en god idé att kombinera traditionell marknadsföring med digital marknadsföring. Exempelvis kan du annonsera i papperstidningen men även välja displayannonser på tidningens nyhetssajt. Du kan även välja att synas i olika sociala medier som komplement. Att jobba med olika influensers är populärt idag.